Strona Mirosława Dakowskiego
Odwiedza nas 64 gości
S T A R T arrow O POLSKĘ arrow Warszawa 15 arrow Pożar mostu Łazienkowskiego: Władze Warszawy boją się przyznać, że trzeba go zbudować od nowa
Thursday 21 November 2019 20:42:20.28.
migawki
Diabeł do Rybaka z Watykanu: Teraz już tylko pachamamy, bałwany łowić będziesz"
 
W Y S Z U K I W A R K A
Pożar mostu Łazienkowskiego: Władze Warszawy boją się przyznać, że trzeba go zbudować od nowa Drukuj Email
Wpisał: Tomasz Skłodowski   
19.02.2015.

Pożar mostu Łazienkowskiego: Władze Warszawy boją się przyznać, że trzeba go zbudować od nowa

 

Tomasz Skłodowski (AIP) 2015-2-19

http://www.polskatimes.pl/artykul/3757611,pozar-mostu-lazienkowskiego-wladze-warszawy-boja-sie-przyznac-ze-trzeba-go-zbudowac-od-nowa,id,t.html

 

Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz Waltz nie chce otwarcie powiedzieć warszawiakom, że most Łazienkowski nie nadaje się do remontu lecz wymaga niemal całkowitej wymiany. Mówią o tym eksperci, którzy nie startują w wyborach i nie obawiają się reakcji warszawiaków. Możliwe, że nowym mostem kierowcy pojadą dopiero za kilka lat.

 

Most Łazienkowski trzeba zbudować od nowa?

Skala zniszczeń mostu Łazienkowskiego w Warszawie jest tak duża, że trudno mówić o jego remoncie, należy raczej mówić o poważnej odbudowie czy wręcz o budowie nowego mostu - twierdzą eksperci.

- Zniszczony jest pomost główny, a dźwigary i konstrukcja są poważnie uszkodzone. W zasadzie można mówić o budowie nowego mostu, bo ze starego do użytku nadają się jedynie podpory. Na nich można osadzić nową konstrukcję - powiedział Agencji Informacyjnej Polskapresse prof. Jan Rymsza, zastępca dyrektora Instytutu Badawczego Dróg i Mostów w Warszawie.

Władze Warszawy przyznają, że zniszczenia mostu są bardzo poważne i zakres prac będzie większy niż początkowo przypuszczano. Nazywają to jednak remontem, unikając określeń mówiących o konieczności budowy niemal całkowicie nowego mostu.

- Nikogo nie oszukujemy, nie będziemy budować nowych podpór więc mówienie o nowym moście jest nieprawdą - oburza się Bartosz Milczarczyk, rzecznik stołecznego ratusza. Potwierdza, że zniszczenia spowodowane pożarem są bardzo duże choć nie chce mówić o szczegółach. - Nie będziemy opierać się na dywagacjach osób, które widziały most w telewizji, precyzyjnie będziemy mówić o uszkodzeniach po zakończeniu prac ekspertów - tłumaczy Milczarczyk.

- Wystarczy wiedzieć jak reagują konstrukcje stalowe na temperatury przekraczające 1000 stopni Celsjusza by ocenić, że stara konstrukcja mostu będzie praktycznie w całości do wymiany - mówi AIP prof. Rymsza. Naukowcy specjalizujący się w mechanice konstrukcji stalowych i badający wpływ wysokich temperatur na stal oraz konstrukcje stalowe są zgodni. Długotrwałe nagrzewanie stali do temperatur powyżej 1000 stopni powoduje zmiany wewnętrzne, których skutkiem jest zmniejszenie jej wytrzymałości, większa łamliwość i kruszenie. Konstrukcje stalowe tracą swoją wytrzymałość, łatwiej ulegają złamaniom i skręceniom.

- Z dużym prawdopodobieństwem można ocenić, że konstrukcja mostu Łazienkowskiego straciła swoje parametry i trzeba ją będzie w całości wymienić - podkreśla prof. Rymsza. Nie można robić prowizorki.

 Zdaniem eksperta z IBDiM, władze Warszawy popełnią niewybaczalny błąd jeśli zdecydują się na pospieszną naprawę mostu. - Nie można robić prowizorki, trzeba przygotować całkowicie nowy projekt przeprawy, przeprowadzić przetarg na wykonanie i zbudować nową konstrukcję, opierając ją na nieuszkodzonych podporach - przekonuje prof. Rymsza. Oznacza to, że most Łazienkowski będzie wyłączony z ruchu na bardzo długi czas. Zdaniem eksperta, rozwiązaniem mogłoby być tymczasowe uruchomienie przeprawy przez Wisłę w bardzo ograniczonym zakresie, np tylko dla autobusów, przy jednoczesnym stałym monitorowaniu stanu konstrukcji.

- To absolutnie wykluczone, nadzór budowlany nakazał natychmiastowe zamknięcie mostu i nie będziemy łamać prawa i ryzykować bezpieczeństwa warszawiaków - mówi rzecznik Hanny Gronkiewicz Waltz. Bartosz Milczarczyk nie chce spekulować co do terminu przywrócenia mostu Łazienkowskiego do ruchu. Podkreśla, że po zakończeniu ekspertyz, przygotowany zostanie harmonogram prac, kosztorys i procedury wyłonienia wykonawcy remontu. W przypadku Mostu Północnego trwało to kilka lat. Milczarczyk zaprzecza, że koszt naprawy mostu Łazienkowskiego to 500 mln zł., jak podawały niektóre media. - To bzdura wyssana z palca - mówi Milczarczyk i przekonuje, że uruchomienie mostu Łazienkowskiego nie powinno być droższe niż remont dłuższego mostu im. gen. Stefana "Grota" Roweckiego, który kosztuje ok 180 mln zł. Część pieniędzy ma wyłożyć rząd, który już obiecał pomoc finansową władzom Warszawy. Pożar mostu Łazienkowskiego wybuchł wieczorem 14 lutego. Jego ugaszenie trwało około 12 godzin. Od tego czasu most jest zamknięty dla ruchu.

 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
Top! Top!

Nasza strona korzysta z plikow cookies w celu gromadzenia anonimowych statystyk, jesli nie blokujesz tych plikow, to zgadzasz sie na ich uzycie oraz zapisanie w pamieci urzadzenia. Mozesz samodzielnie zarzadzac plikami cookies w ustawieniach przegladarki.