Strona Mirosława Dakowskiego
Odwiedza nas 142 gości
S T A R T arrow Gospodraka..., oj, draka arrow pieniądz - narzędzie rabunku 17 arrow Kulczykowie powinni oddać Polsce niemal miliard złotych
Wednesday 20 January 2021 17:10:14.31.
migawki
 

My obecnie zachowujemy się często jak w ariergardzie pobitej armii, a przecież to Awangarda Zwycięstwa, kiedy nastąpi ten przełom - zależy od nas.

To całe aj-waj o szczepieniach celebrytów celowe: By ludziki poczuły zazdrość i zaczęły się pchać do szczepień.

Ja mam zamiar się zaszczepić. Ale tylko przez telefon. Tak, jak mnie leczą, tak będę się szczepił.

Yes! Yes! Yes! Polska ma pierwszą kobietę GMO! POLSKA WIELKI PROJEKT rozpoczęty!  

Była "pomroczność jasna", teraz jest "dobrowolność obowiązkowa"

Skuteczność penicyliny nie została udowodniona w kontrolowanych badaniach klinicznych, lecz w praktycznym jej stosowaniu w leczeniu rannych żołnierzy podczas II wojny światowej.

 
W Y S Z U K I W A R K A
Kulczykowie powinni oddać Polsce niemal miliard złotych Drukuj Email
Wpisał: Klaudia Dadura   
28.08.2017.

Kulczykowie powinni oddać Polsce niemal miliard złotych

Za: http://niezalezna.pl/201764-kulczykowie-powinni-oddac-polsce-niemal-miliard-zlotych



Klaudia Dadura

895 mln zł – tyle należąca do rodziny Kulczyków spółka Autostrada Wielkopolska SA musi zwrócić Polsce, tak zadecydowała Komisja Europejska. Jak czytamy w oświadczeniu KE, spółka pobierała zawyżone rekompensaty od skarbu państwa. – Przez wiele lat wskazywaliśmy, że Polsce należy się zwrot pieniędzy, jakie rząd SLD przyznał spółce – mówi nam Jerzy Szmit, wiceminister infrastruktury i budownictwa.

Sprawa zaczęła się w 2005 r., kiedy za rządów SLD znowelizowano Ustawę o autostradach płatnych. Zmiana zakładała zniesienie podwójnej opłaty drogowej. Wcześniej na płatnych odcinkach autostrad była bowiem pobierana opłata od pojazdów ciężarowych (powyżej 3,5 t), mimo że pojazdy te były również obciążone zryczałtowaną opłatą winietową inkasowaną na podstawie przepisów o transporcie drogowym. Od wejścia nowelizacji w życie pojazdy ciężarowe z ważną winietą mogły korzystać z autostrad płatnych bez konsekwencji finansowych.

Na nowych przepisach mogli stracić koncesjonariusze, w tym spółka Autostrada Wielkopolska należąca do rodziny Kulczyków. Polskie władze postanowiły im jednak wypłacać rekompensaty. Zwrot kosztów miał być współmierny do wysokości przychodów, jakie uzyskiwałaby spółka, gdyby ustawy nie zmieniono.

Rekompensaty wypłacano w latach 2005–2011. Autostrada Wielkopolska w aneksie do umowy powołała się jednak na zawyżoną prognozę przychodów z 1999 r., a nie na odpowiedniejszych danych z 2004 r.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad już wielokrotnie twierdziła, że założenia przyjęte przez AW SA przy określaniu warunków finansowych były błędne i doprowadziły do przekazania na rzecz spółki zawyżonych rekompensat.

Polska zgłosiła sprawę dotyczącą wspomnianych nadpłat do Komisji Europejskiej w 2012 r. Ta podała w zeszły piątek, że spółka Kulczyków powinna zwrócić państwu 895 mln zł.

Szczegółowe dochodzenie Komisji potwierdziło, że AW SA miała prawo do otrzymania rekompensaty w ramach umowy koncesyjnej z Polską w celu przywrócenia oczekiwanej sytuacji finansowej sprzed zmiany polskich przepisów w 2005 r. Jednakże w dochodzeniu Komisji potwierdzono, że władze polskie oparły się na nieaktualnych danych z 1999 r. Doprowadziło to do zawyżenia spodziewanych przychodów AW SA z opłat za przejazd pojazdów ciężarowych w razie braku zmian legislacyjnych

czytamy w oświadczeniu KE.

Cieszymy się z oświadczenia Komisji, która rzetelnie badała nasze wnioski. Zaakceptowała też kwotę, o którą zabiegaliśmy. Przez wiele lat wskazywaliśmy, że Polsce należy się zwrot pieniędzy, jakie rząd Sojuszu Lewicy Demokratycznej przyznał spółce. Te środki wpłyną do Krajowego Funduszu Drogowego

mówi w rozmowie z „Codzienną” Jerzy Szmit, wiceminister infrastruktury i budownictwa. 

Chciałbym podziękować wszystkim osobom w ministerstwie, a także w innych resortach, odpowiedzialnym za sporządzenie dokumentów

dodaje.

Tymczasem zainteresowana strona nie chce komentować sprawy. Skontaktowaliśmy się z Zofią Kwiatkowską, rzeczniczką prasową AW SA. Ta jednak odesłała nas do dość ogólnego oświadczenia zamieszczonego na stronie internetowej spółki.

W związku z komunikatem Komisji Europejskiej dotyczącym mechanizmu wypłat rekompensat ustalonego przez rząd w ramach tzw. systemu winietowego w latach 2005–2011 zarząd spółki Autostrada Wielkopolska SA podejmie decyzję co do dalszego postępowania w tej kwestii dopiero po zapoznaniu się z pisemnym uzasadnieniem stanowiska Komisji Europejskiej”

czytamy w nim.

Przypomnijmy, że wątek spółki rodziny Kulczyków pojawił się również na słynnych nagraniach upublicznionych w aferze podsłuchowej. Z nagranej w 2013 r. rozmowy między Sławomirem Nowakiem, byłym ministrem transportu, i Andrzejem Parafianowiczem, wiceszefem resortu finansów w latach 2007–2013, wynika, że ówczesna koalicja rządząca PO-PSL chciała płacić firmie Jana Kulczyka (zmarłemu w 2015 r.) zawyżone rekompensaty, nie czekając na decyzję Komisji Europejskiej. 

Czytaj też: Drwiny polityków PO ze zmarnowanych milionów. Sławomir Nowak śmieje się z PKP

Źródło: Gazeta Polska Codziennie,


 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
Top! Top!

Nasza strona korzysta z plikow cookies w celu gromadzenia anonimowych statystyk, jesli nie blokujesz tych plikow, to zgadzasz sie na ich uzycie oraz zapisanie w pamieci urzadzenia. Mozesz samodzielnie zarzadzac plikami cookies w ustawieniach przegladarki.