Strona Mirosława Dakowskiego
Odwiedza nas 27 gości
S T A R T arrow Kościół arrow Ks. Małkowski 12 arrow Być bliźnim i bratankiem
Sunday 21 July 2019 14:45:24.27.
migawki

W młodzieżowych mistrzostwach … Europy - biegł Murzyn, Hassan, jako reprezentant kraiku azjatyckiego. Pewnie również wiek ma sfałszowany, ale to można by poznać po zębach, jak u konia.

                  21.07.19 Poznań, Zamość – comiesięczne Msze Święte za Ojczyznę i Pokutne Marsze Różańcowe

21.07.19 Białystok – Pokutny Marsz Różańcowy „Marsz w obronie rodziny”

 
W Y S Z U K I W A R K A
Być bliźnim i bratankiem Drukuj Email
Wpisał: Ks. Stanisław Małkowski   
04.04.2012.

Być bliźnim i bratankiem

 

Warszawska Gazeta koniec marca 2012 r.

 

Ks. Stanisław Małkowski

 

 

Jednym z motywów sprzeciwu wobec Krucjaty Różańcowej za Ojczyznę jest skojarzenie słowa „krucjata” z wojną a przecież podobno mamy pokój, wolność i demokrację. Głównym motywem sprzeciwu wobec Intronizacji Jezusa na Króla Polski jest mniemanie, iż demokratyczna władza wystarczy, społeczne królowanie Jezusa nie jest potrzebne, mechanizmy wyłaniania ludzkiej władzy są odpowiednie dla sprawiedliwości i pokoju w Polsce i na świecie. A tymczasem Polska ginie i bez Jezusa Króla jej ratunek nie jest możliwy.

 

Jezusowa przypowieść o miłosiernym Samarytaninie (Łk 10, 25-37) jest odpowiedzią na pytanie uczonego w Prawie „Kto jest moim bliźnim?” Ów uczony rozumie, że do życia wiecznego prowadzi droga miłości: „Kochaj Boga i swoich bliźnich, a będziesz żył” - mówi stare i nowe Prawo. Pyta jednak Jezusa „Kto jest bliźnim?”, bo być bliźnim dla niego jest zasadą selekcji, dzielenia ludzi na swoich i obcych, bliźnich i nie-bliźnich, jak więc odróżnić jednych od drugich. Sens przypowieści ukazuje „być bliźnim” jako powołanie do miłości. Jezus mówi, nie pytaj, kto jest twoim bliźnim, nie klasyfikuj i nie oceniaj ludzi według czyjegoś poglądu, czy warci są, czy nie warci miłości, a także, czy są w pełni ludźmi, czy nimi nie są. Gdy będziesz bliźnim zobaczysz bliźniego w każdym człowieku - od poczęcia po naturalną śmierć, tak jak miłosierny Samarytanin zobaczył bliźniego w osobie poranionego i obrabowanego mieszkańca Jerozolimy. Miłość miłosierna przekracza granice obcości i wrogości. Naśladować miłosiernego Samarytanina, czynić podobnie jak on, jest powołaniem ucznia Jezusa. Oto Jezus przekracza wszelkie granice, poczynając od granicy między niebem a ziemią i uzdalnia swoich uczniów, aby Jego naśladowali w miłości bezgranicznej. Pewien człowiek, który szedł z Jerozolimy do Jerycha i wpadł w ręce zbójców oznacza w sensie duchowym i moralnym całą grzeszną ludzkość napadniętą przez piekielnych zbójców czyli szatanów. Kapłan i lewita wyrażają obojętność na los rodaka ale także bezsilność starego Prawa wobec nieszczęścia ludzi niezdolnych, aby obronić się własną siłą przed zbójcami, wyzwolić się z mocy grzechu i śmierci oraz zerwać zależność od złych duchów.

Dopiero miłosierny Samarytanin czyli sam Jezus Chrystus ratuje ludzkie życie, przywraca zdrowie i wolność. Dobry Samarytanin widzi krzywdę i nieszczęście człowieka, który opuścił Jerozolimę a teraz leży obrabowany i umierający. Opatrunek z oliwy i wina zapowiada Sakramenty Święte, gospoda to wspólnota miłości, dwa denary darowane gospodarzowi gospody to męka i śmierć Zbawiciela, to krew i woda z przebitego Serca Jezusa, zapłata za nasze ocalenie. Co znaczą słowa „jeżeli co więcej wydasz, ja oddam tobie, gdy będę wracał?” Jezus mówi tu o swoim powtórnym przyjściu i wiecznej nagrodzie dla tych, którzy dodają do Jego ofiary swoją ofiarę dobroci, modlitwy, współczucia, cierpienia a nawet śmierci.

Na drodze pełnej zbójców możemy teraz zobaczyć naszą ojczyznę. Źli mówią: niech czym prędzej opuści ona Jerozolimę, czyli wspólnotę Bożego pokoju - Kościół. A następnie podda się zbójcom i stanie się bezsilnym obiektem rabunku aż ku utracie życia. A gdy jeszcze żyje, niektórzy przedstawiciele hierarchii (kapłan i lewita z przypowieści) nie widzą powodu, aby ratować ginącą Polskę, być może myśląc, że wcale nie jest źle a zbójcy są jakimś urojeniem zwolenników spiskowej teorii dziejów chorych z nienawiści.

Jednym z motywów sprzeciwu wobec Krucjaty Różańcowej za Ojczyznę jest skojarzenie słowa „krucjata” z wojną a przecież podobno mamy pokój, wolność i demokrację. Głównym motywem sprzeciwu wobec Intronizacji Jezusa na Króla Polski jest mniemanie, iż demokratyczna władza wystarczy, społeczne królowanie Jezusa nie jest potrzebne, mechanizmy wyłaniania ludzkiej władzy są odpowiednie dla sprawiedliwości i pokoju w Polsce i na świecie. A tymczasem Polska ginie i bez Jezusa Króla jej ratunek nie jest możliwy. Króluj nam Chryste zawsze i wszędzie. Budzące się w Polsce na nowo pragnienie solidarności i życia kieruje się nie tylko ku ludziom prawym - młodym i starym - w Polsce i na Węgrzech ale również i przede wszystkim - ku Bogu.

 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
Top! Top!

Nasza strona korzysta z plikow cookies w celu gromadzenia anonimowych statystyk, jesli nie blokujesz tych plikow, to zgadzasz sie na ich uzycie oraz zapisanie w pamieci urzadzenia. Mozesz samodzielnie zarzadzac plikami cookies w ustawieniach przegladarki.