Strona Mirosława Dakowskiego
Odwiedza nas 29 gości
S T A R T arrow O POLSKĘ arrow SMOLEŃSK 12/ II arrow Śmierć w Lesie Kabackim 9 maja 1987 r
Monday 23 September 2019 08:57:13.27.
W Y S Z U K I W A R K A
Śmierć w Lesie Kabackim 9 maja 1987 r Drukuj Email
Wpisał: niezalezna   
09.05.2012.

Śmierć w Lesie Kabackim 9 maja 1987 r

 

http://niezalezna.pl/28026-smierc-w-lesie-kabackim

 

[To ćwierćwiecze. O innych związkach ze „Smoleńskiem” por. Zeznania świadka M. Dakowskiego dla Prokuratury Wojskowej i sąsiednie. MD]

 

Dziś mija ćwierć wieku od katastrofy samolotu w podwarszawskim Lesie Kabackim. Zginęli wszyscy pasażerowie, 183 osoby. Katastrofa ta nieszczęśliwie splata się z inną tragedią. Jednym z prokuratorów badających jej przyczyny był Stanisław Mikke, który zginął 10 kwietnia 2010 r. w Smoleńsku.

Należący do PLL LOT Ił-62M „Tadeusz Kościuszko” 9 maja 1987 r. leciał z Warszawy do Nowego Jorku. Na pokładzie oprócz polskich pasażerów i załogi było 17 obywateli USA i 21 Polaków mieszkających na stałe za granicą.

W 23. minucie lotu, nad miejscowością Warlubie k. Grudziądza, załoga stwierdziła utratę dwóch silników, a także dekompresję. Było to spowodowane gwałtownym ukręceniem wału turbiny wadliwie wykonanego w rosyjskiej fabryce, po zwiększeniu do maksimum mocy silnika. W wyniku tego zajścia uszkodzona turbina, odpadając, spowodowała dekompresję kabiny pilotów, uszkodzeniu  uległ też układ sterowania samolotem, a rozgrzane do czerwoności odłamki spowodowały pożar w tylnej części maszyny, o którym piloci początkowo nic nie wiedzieli.

Wtedy to podjęto decyzję o powrocie do Warszawy. W trakcie zawracania kpt. Zygmunt Pawlaczyk stwierdził nieprawidłowe działanie steru oraz innych urządzeń pokładowych. Początkowo rozważano możliwość awaryjnego lądowania na wojskowym lotnisku w Modlinie. Kapitan podjął jednak decyzję o powrocie do Warszawy, motywując to lepszą obsługą ratowniczą. Jednocześnie samolot cały czas opadał. Wskutek uszkodzenia dokonano zrzutu tylko niewielkiej części paliwa. Samolot okrążył lotnisko na Okęciu. Około 10 km od drogi startowej odpadły od niego rozgrzane elementy konstrukcji, wzniecając kolejny pożar. Nie zadziałał mechanizm wysuwania podwozia, w związku z czym możliwe było jedynie lądowanie „na brzuchu”. Załoga w tym czasie zgłosiła pożar. Stwierdzono też brak jednej ze stewardes, która prawdopodobnie została wyssana ze zdekompresowanej kabiny. Pożar widzieli świadkowie obserwujący samolot z ziemi. Całkowicie pozbawiona możliwości sterowania maszyna zaczęła szybko opadać w kierunku ziemi.

O godz. 11.12 przy prędkości 470 km/h samolot zaczął ścinać drzewa Lasu Kabackiego, po czym uderzył w ziemię. Szczątki zostały rozrzucone na odległość 370 m. Ostatnie zarejestrowane słowa pilotów brzmiały: „Dobranoc! Do widzenia! Cześć! Giniemy!”.

Badanie przyczyn katastrofy powierzono komisji powołanej przez ówczesnego premiera PRL, Zbigniewa Messnera. Oddzielne śledztwo prowadziła Prokuratura Wojewódzka w Warszawie. Jednym z prokuratorów zajmujących się tą sprawą był Stanisław Mikke, późniejszy adwokat, sędzia Trybunału Stanu i wreszcie wiceprzewodniczący Rady Ochrony Pamięci Walk i Męczeństwa. Zginął pod Smoleńskiem 10 kwietnia 2010 r.

Awarie analogiczne do tej, której uległ samolot „Tadeusz Kościuszko” zdarzały się w maszynach Ił-62M wielokrotnie. 14 marca 1980 r. również w pobliżu warszawskiego lotniska Okęcie rozbił się lecący z USA samolot PLL LOT Ił-62 „Mikołaj Kopernik”. Zginęło 77 pasażerów i 10 członków załogi, w tym znana piosenkarka Anna Jantar. 
PLL Lot powołał specjalną jednostkę do zbadania przyczyn katastrofy. Polscy konstruktorzy stwierdzili bezdyskusyjną wadę konstrukcyjną maszyny sowieckiej produkcji i opracowali rozwiązanie tej usterki poprawiające bezpieczeństwo użytkowania maszyn.

Zmieniony ( 09.05.2012. )
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
Top! Top!

Nasza strona korzysta z plikow cookies w celu gromadzenia anonimowych statystyk, jesli nie blokujesz tych plikow, to zgadzasz sie na ich uzycie oraz zapisanie w pamieci urzadzenia. Mozesz samodzielnie zarzadzac plikami cookies w ustawieniach przegladarki.