Strona Mirosława Dakowskiego
Odwiedza nas 117 gości
S T A R T arrow Kościół arrow katolicka Tradycja, szczeg. Bractwo św. Piusa X arrow Śpiew o zbawieniu i potępieniu
Wednesday 21 April 2021 13:46:31.32.
migawki
Lumen Christi gloriose resurgentis dissipet tenebras cordis et mentis

Chwalebne światło Chrystusa zmartwychwstałego rozproszy ciemności serca i umysłu

Odbierzcie to, co ponadnaturalne, a zostanie to, co nienaturalne. Chesterton.

Są ludzie, którzy tak boją się śmierci, że rezygnują z życia.

 
W Y S Z U K I W A R K A
Śpiew o zbawieniu i potępieniu Drukuj Email
Wpisał: Adam Strug   
29.09.2012.

Śpiew o zbawieniu i potępieniu

 

Dwójka (PR II)

26.09.2012 http://www.polskieradio.pl/8/2222/Artykul/691287,Spiew-o-zbawieniu-i-potepieniu

 

- W dawnej obrzędowości katolickiej miejsce śpiewów nabożnych było znaczące - przekonywał Adam Strug, śpiewak, poeta, etnomuzykolog.

  • Śpiew o zbawieniu i potępieniu [KONIECZNIE zob. i posłuchaj w oryginale md]
  • W radiowej Dwójce informował, że w przeciwieństwie do prawosławia, używającego chorału bizantyjskiego lub zreformowanego śpiewu cerkiewnego, na Zachodzie śpiewy nabożne ludowe były integralną częścią mszy świętej.

W "Rozmowach po zmroku" przyznał, ze antropologia tych pieśni jest bardzo pesymistyczna w przeciwieństwie do śpiewów "neo-, post-, bądź pseudo-katolickich, w których teologia jest antropocentryczna”.

Jego zdaniem pieśni teologiczne uczyły tego, że przed człowiekiem stoją dwie drogi: albo zbawienie albo potępienie. Zaznaczył, że ciężko dziś znaleźć w kościele kazanie dotyczące wiecznego potępienia.

Adam Strug tłumaczył, że przekazywano też prawdy o tym, że poza Kościołem nie ma zbawienia, że Kościół katolicki jest tożsamy z Kościołem Chrystusowym, a nie jedynie w nim trwa, a sakramenty są absolutnie niezbędne do zbawienia.

- Piosenki używane do dzisiejszej mszy mówią mniej więcej tyle, że Pan Jezus jest przede wszystkim naszym bratem. Nie jest już Pantokratorem, Sędzią, który będzie nas sądził, a miłosierdzie będzie musiało ustąpić sprawiedliwości. My zaś nie jesteśmy jego Ciałem, ale Ludem Bożym. Jest to taka sytuacja, w której gloryfikuje się człowieczeństwo ponad miarę – podkreślił gość Programu Drugiego Polskiego Radia.

Adam Strug dodał, że po Soborze Watykańskim II zmieniono język liturgii z łaciny na narodowy, co powodowało zaistnienie ryzyka, że tłumaczenie zmieni znaczenie tekstu. Jego zdaniem taka sytuacja miała wielokrotnie miejsce.

Audycję prowadził Michał Nowak.

 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
Top! Top!

Nasza strona korzysta z plikow cookies w celu gromadzenia anonimowych statystyk, jesli nie blokujesz tych plikow, to zgadzasz sie na ich uzycie oraz zapisanie w pamieci urzadzenia. Mozesz samodzielnie zarzadzac plikami cookies w ustawieniach przegladarki.