Benedykt XVI o Tradycji i o Piśmie Świętym
Wpisał: Mirosław Dakowski   
27.04.2009.

Benedykt XVI o Tradycji i o Piśmie Świętym

27 Kwiecień 2009

Bardzo istotne wystąpienie Ojca Świętego Benedykta XVI na temat czytania Pisma Świętego i roli Tradycji Kościoła. Papież opisuje na czym polega prawidłowa hermeneutyka biblijna, wskazując na błędy protestantów i modernistów. Benedykt XVI podtrzymuje odwieczne stanowisko Kościoła katolickiego: „Biblia jest czytana i interpretowana w świetle Tradycji Kościoła”.

Biblia musi być interpretowana w świetle Tradycji Kościoła. Przypomina o tym Benedykt XVI w przemówieniu skierowanym do Międzynarodowej Komisji Biblijnej, podkreślając, iż jest to wskazanie Soboru Watykańskiego II, dla którego „wszystko, co dotyczy sposobu interpretowania Pisma jest przedkładane do ostatniej instancji sądu kościelnego, który wskazuje trzy zawsze ważne kryteria interpretacji Pisma Świętego zgodne z Duchem Świętym, który to Pismo natchnął”. Przede wszystkim, wymienia Papież, „trzeba zwrócić szczególną uwagę na zawartość i jedność całego Pisma”; po drugie „katolicka interpretacja tekstów biblijnych musi zważać na postrzeganie słów Bożych w tych tekstach”; w końcu „należy pamiętać, że teksty biblijne nie zostały dane pojedynczym badaczom żeby zaspokoić ich ciekawość lub aby dostarczyć im temat do badań i nauki, ale zostały powierzone społeczności wiernych Kościoła Chrystusowego aby wzmacniać wiarę i prowadzić życie w miłosierdziu”.

W szczególności „szacunek do ostatniego kryterium” warunkuje ważność i skuteczność hermeneutyki biblijnej. „Interpretacja Pism Świętych - wyjaśnia Papież - nie może być tylko indywidualnym wysiłkiem naukowym, ale musi być zawsze porównywana i poświadczana pod względem autentyczności przez żywą Tradycję Kościoła lub lekturę, którą dali nam wpierw Ojcowie Kościoła, a później Nauczanie Ojców i Sobory”. „Pismo Święte – istotnie - zostało napisane najpierw w sercu Chrystusowym Kościoła, a dopiero później za pomocą instrumentów materialnych”. Tradycja reprezentuje „to co oznacza żywą pamięć słowa Bożego i Ducha Świętego, który daje Kościołowi interpretację zgodną z sensem duchowym, podczas gdy konieczne jest również zwrócenie szczególnej uwagi na analogie wiary, dokładniej na spójność poszczególnych prawd wiary pomiędzy sobą i zgodność z ogólną płaszczyzną Objawienia i z pełnią Bożej ekonomii zawartej samą w sobie”.

Dla Benedykta XVI „być wiernym Kościołowi oznacza mieścić się w nurcie wielkiej Tradycji, która pod kierunkiem Magisterium rozpoznała pisma kanoniczne dane przez Boga swojemu ludowi aby nigdy nie zaprzestał nad nimi rozmyślać i odkrywać w nich niewyczerpane bogactwa”. „Tylko kontekst duchowy - kontynuuje Papież - pozwala aby Pismo Święte było rozumiane jako prawdziwe słowo Boże, które jest przewodnikiem, normą, zasadą dla życia Kościoła i dla duchowego umocnienia wiernych. Pociąga to za sobą odrzucenie każdej subiektywnej lub dowolnie ograniczonej interpretacji do samej tylko analizy, niezdolnej do zawarcia w sobie sensu ogólnego który przez wieki kierował Tradycją całego Ludu Bożego”.

Jeśli interpretacja zostanie „zabsolutyzowana”, co często zdarza się w protestantyzmie , czyli ”interpretacja tekstów biblijnych pozostanie niekompletna gubiąc swoją istotę, to stwarza to zagrożenie, że stanie się jakimś rodzajem ćwiczenia intelektualnego”. Natomiast interpretacja tekstów biblijnych ze swojej strony nie daje złudzeń, że z dala od wspólnoty wiernych można lepiej zrozumieć Pisma. Stwierdzenie , że ”nie tylko studia naukowe świętych tekstów są wystarczające”, dla Papieża teologa jest ważne, ponieważ reprezentuje jeden z aspektów zgłębiania wiary, co przecież jest częścią misji Kościoła. Musi się to dziać w harmonii z przyjęciem tajemnicy wcielenia, a „w świecie gdzie poszukiwania naukowe przybierają coraz większą ważność na licznych polach jest nieodzowne aby poznanie tekstów biblijnych znalazło się na stosownym poziomie”.

”Zadaniem poszukiwaczy, którzy studiują Pismo Święte na różna sposoby jest - wnioskuje Papież - aby przyczynić się według wcześniej wymienionych zasad do jak najgłębszego zrozumienia i naświetlenia sensu Pisma Świętego” w „poprawnym wzajemnym stosunku między badaczami pism biblijnych a Nauczaniem Kościoła”, i to oznacza właśnie „mieścić się w nurcie wielkiej Tradycji”.

Tłum. Robert Tomczyk. źródło: papanews.it  Za: Konserwatyzm.pl