"Farinella & Chopin" - skandal i protest
Wpisał: Mirosław Dakowski   
19.09.2009.

[powinienem umieścić w dziale "BRAK kultury", ale na razie go nie mam MD]

KRAJOWE POROZUMIENIE SAMORZ?DOWE

krajoweporozumieniesamorzadowe@gmail.com

Do:                                       Szanowny Pan

                                             prof. Andrzej Strzelecki,

                                             Rektor Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza

                                             Warszawa ul. Miodowa 22/24

                         

                                             Szanowny Pan

                                             Bogdan Zdrojewski

                                             Minister Kultury i Dziedzictwa  Narodowego

                                             00-071 Warszawa ul. Krakowskie Przedmieście 15/17

                           

                                             Szanowna Pani

                                             Ewa Malinowska-Grupińska

                                             Przewodnicząca Rady m. st. Warszawy

                                             00-910 Warszawa Plac Defilad  1     

                         

                                             Szanowny Pan

                                             Grzegorz Schetyna

                                             Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji

                                             02-591 Warszawa Ul. Stefana Batorego 2

                         

Sprawa dotyczy: spektaklu pt „Farinella & Chopin” wystawionego w Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie w dn. 4 września 2009 r.

 Szanowni Państwo!

W dn.04.IX.2009r. w warszawskiej Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza zaprezentowano kontrowersyjny spektakl p.t. „Farinella & Chopin” w reżyserii Natalii Babińskiej, według scenariusza Heleny Bytnar. W rolach głównych: Monika Sadkowska i Monika Mariotti; scenografia i kostiumy Elżbieta Tolak; muzyka Chopina w wykonaniu Michała Kozłowskiego. Jest to tzw. międzynarodowy „projekt” (Polska, Grecja, Estonia, Niemcy) gościnnie w Akademii Teatralnej, wsparty finansowo przez Biuro Kultury Warszawy.

 Treść i przesłanie tego kontrowersyjnego a zarazem oburzającego przedstawienia:

- znieważa polskie Barwy Narodowe,

- znieważa uczucia religijne Chrześcijan;

- kpi z patriotyzmu i tradycji narodowych, oraz ośmiesza muzyczny symbol polskości

  zawierający ducha narodowego, jakim jest muzyka Fryderyka Chopina;

- imputuje nam Polakom używanie hitlerowskich pozdrowień;

- obraża moralność publiczną przez pokazanie: orgii lesbijskiej i homoseksualnej,

  a także gwałtu i sadyzmu na nieletniej, oraz promuje narkomanię – wszystko to też

  jest karalne;

- opluwa pamięć o Fryderyku Chopinie, poprzez pokazanie Go jako: degenerata,

  narkomana, kastrata, wariata, etc., etc.

 Więcej szczegółów tej bulwersującej polską opinię publiczną sprawy zamieściła prasa, a w szczególności „Nasz Dziennik” Nr.211. w recenzji z dn. 09.09. 2009 r.

 Reasumując, oceniamy, iż niedwuznacznym celem tego spektaklu jest prowokacja artystyczna usiłująca brutalnie i bezczelnie demontować naszą świadomość narodową przez zacieranie dziedziczonych wartości zawartych właśnie w naszej tradycji i w dorobku wielu pokoleń Polaków. Wyrażamy opinię, że takie przedstawienie w ogóle nie powinno mieć miejsce w Polsce, a już na pewno nie w Akademii Teatralnej gdzie młodzież ma się uczyć prawdziwego teatru i rozwijać w sobie wrażliwość na piękno, dobro i prawdę. Teatr był i jest świątynią sztuki i takim winien pozostać. Żadne hasła o poszukiwaniu nowych form wyrazu w sztuce teatralnej nie usprawiedliwią tego ze wszech miar oburzającego spektaklu. Autorki przedstawienia twierdzą, że należy go traktować, jako „odkrycie demitologizujące” Chopina. Demitologizujące? Od czego? Zadziwiającym jest, że reżyserka tego skandalicznego bełkotu teatralnego jest też reżyserką w Operze Narodowej i stołecznym Teatrze Dramatycznym.

 Zwracamy uwagę, iż opisywany spektakl nie jest jedynym antypolskim przedsięwzięciem deprecjonującym wszystko, co jest nasycone polskością, polskim duchem narodowym, a więc niszczeniem naszego najlepszego dorobku w dziedzinie kultury. A co znamienne dotyczy to głownie tych twórców, których dzieła są promocją polskości i polskich wartości narodowych. Inne przykłady takiej antypolskiej działalności to: „Trylogia” w reżyserii Jana Klaty na scenie Starego Teatru w Krakowie i filmowa „Balladyna” Dariusza Zawiślaka.

 Wobec powyższego zwracamy się do:

 - Rektora Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza,

  Pana Andrzeja Strzeleckiego o podjęcie stosownych decyzji, aby oczyścić

  szacowną Akademię z niesławy, jaką okryła się w wyniku tego spektaklu

 i przywrócić jej właściwą funkcję;

 - Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Pana Bogdana Zdrojewskiego,

  oraz do Przewodniczącej Rady m.st. Warszawy, Pani Ewy Malinowskiej-

  Grupińskiej o przeciwdziałanie takiej antypolskiej działalności, a przede wszystkim

  o nie udostępnianie na to środków publicznych;

 - Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, Pana Grzegorza Schetyny

  o stanowcze egzekwowanie penalizacji za opisane powyżej czyny karalne

  obrażające moralność publiczną i godność  narodową.

 Warszawa, dn. 16.09.09 r.                                       Z poważaniem,

                                                    w imieniu Krajowego Porozumienia Samorządowego

                                                                        Adam Ferch         Antoni Gut      

 Odpowiedzi prosimy kierować na adres: Adam Ferch, j.w.

 Do wiadomości : Media, podatnicy i wszyscy obywatele Rzeczpospolitej Polskiej

 

Zmieniony ( 20.09.2009. )