Gdy Orlen przejął Możejki, Litwini rozebrali 19-kilometrowy odcinek torów łączący rafinerię z Łotwą | |
Wpisał: Możejki | |
04.10.2017. | |
Gdy Orlen przejął Możejki, Litwini rozebrali 19-kilometrowy odcinek torów łączący rafinerię z Łotwą 3.10.2017 http://niewygodne.info.pl/artykul8/04029-Malo-znany-fakt-ws-Orlen-Lietuva.htm
Tuż po tym jak polski Orlen przejął rafinerię w Możejkach, kontrolowana przez litewski rząd spółka kolejowa Lietuvos Geleżinkeliai podjęła decyzję o rozebraniu 19-kilometrowego odcinka torów między Możejkami a Łotwą. W wyniku tej decyzji Możejki utraciły najbardziej rentowny szlak eksportowy dla swoich towarów i zostały zmuszone do korzystania z dłuższego odcinka litewskich kolei prowadzących do portu w Kłajpedzie. Strona polska jeszcze w 2008 r. wniosła w tej sprawie skargę do Komisji Europejskiej. Ta dopiero wczoraj ukarała Litwinów grzywną w wysokości 28 mln euro. Orlen Lietuva to obecnie jedna z bardziej dochodowych spółek zagranicznych kontrolowanych przez polski Orlen. W ubiegłym roku, ta działająca na terytorium Litwy spółka, wypracowała 238 mln dolarów zysku na czysto. Była też największym płatnikiem podatków u naszego północno-wschodniego sąsiada. Niestety współpraca i biznesowa współ-egzystencja nie zawsze układały się idealnie. Przypomnijmy - W 2006 r. PKN Orlen kupił za 1,49 mld dolarów od rosyjskiego Jukosu 53,7 proc. akcji litewskiej spółki Mażeikiu Nafta, zarządzającej rafinerią w Możejkach, a następnie na mocy umowy z rządem Litwy za ponad 852 mln dolarów nabył kolejne 30,66 proc. udziałów.
|
|
Zmieniony ( 04.10.2017. ) |