PKP z rekordowym wynikiem. LOT 280 mln zł zysku. Dlaczego teraz się opłaca, a wcześniej same straty?
Wpisał: niewygodne   
16.01.2018.

PKP z rekordowym wynikiem. LOT ma 280 mln zł zysku. Kopalnie znowu na plusie. Dlaczego teraz się opłaca, a wcześniej - "same straty" ???

http://niewygodne.info.pl/artykul8/04221-Duze-zyski-PKP-LOT-i-kopalni-wegla.htm

16.01.2018 r.



Okazuje się, że kolejowa Grupa PKP osiągnęła w ubiegłym roku kapitalny wynik finansowy - pierwsze szacunki mówią o kwocie 500 mln zł zysku na czysto! Świetne wyniki odnotowały również PLL LOT - z tytułu działalności podstawowej nasz narodowy przewoźnik lotniczy osiągnął zysk w wysokości 280 mln zł. Jeśli do tego doliczymy 1,6 mld zł zysku polskiego górnictwa (dane po 3 kwartałach 2017 r.), to zasadnym staje się pytanie - dlaczego teraz wszystko się opłaca i przynosi zyski, a jeszcze 3-4 lata temu nie było to takie oczywiste? [to nie jest pytanie retoryczne! Czemu „lepsza zmiana” na nie sensownie nie odpowiada? MD]

 

Grupa PKP ogłosiła wczoraj wstępne wyniki finansowe za 2017 roku. Okazało się, że tak dobrego okresu w historii PKP jeszcze nie było. Zdaniem prezesa Krzysztofa Mamińskiego cała Grupa PKP (w skład której wchodzą m.in. PKP Intercity S.A., PKP Cargo S.A., czy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.) miała ponad 500 mln zł skonsolidowanego zysku netto. Jeśli natomiast zsumować wstępne wyniki wszystkich spółek, które należą do Grupy PKP (co istotne - PKP S.A. nie w każdym przypadku ma 100% udziałów), to okaże się, że osiągnęły one łącznie ok. 700 mln zł zysku na czysto.

           Podobnie rewelacyjne wyniki osiąga PLL LOT. Z tytułu działalności podstawowej nasz narodowy przewoźnik lotniczy osiągnął w ubiegłym roku 283 mln zł zysku na czysto (wzrost o 52 proc. r/r). Dodatkowo od początku 2016 roku otworzył ponad 40 nowych połączeń, zwiększył liczbę pasażerów z 4,3 mln (2015) do prawie 7 mln obsłużonych w 2017 roku oraz powiększył flotę samolotów o ponad 20 nowych jednostek.

 Co ciekawe - ekspansja LOT niemal zbiegła się w czasie z marginalizacją i ostatecznym upadkiem niemieckich linii Air Berlin (swego czasu drugie co do wielkości linie lotnicze w RFN), które zakończyły operacje lotnicze z końcem października 2017 r. 

Jeśli do tego dodamy fenomenalne wyniki polskiego górnictwa węgla kamiennego (w ciągu trzech pierwszych kwartałów 2017 roku sektor ten wypracował ponad 1,6 mld zł zysku na czysto), to zasadnym staje się pytanie - dlaczego teraz wszystko się opłaca i przynosi zyski, a jeszcze kilka lat temu nie było to takie oczywiste? Przypomnijmy, że Grupa PKP np. w 2009 roku odnotowała stratę na poziomie -674 mln zł. Skumulowana strata PLL LOT za lata 2008 - 2015 to -748,2 mln zł. Polskie górnictwo jeszcze 3 lata temu przynosiło gigantyczne, wielomiliardowe straty. Teraz wszystkie te przedsiębiorstwa i sektory gospodarki są rentowne i przynoszą zyski.

Co takiego wydarzyło się w ostatnich latach, że teraz się opłaca, a wcześniej nie było to takie oczywiste?

Źródło: Grupa PKP miała ok. 500 mln zł skonsolidowanego zysku netto w 2017 r. (Stooq.pl)
Źródło: Ponad 1,6 mld zł zysku górnictwa po trzech kwartałach (Pb.pl)
Źródło: LOT zarobił w 2017 r. ponad 280 mln zł na działalności podstawowej (Bankier.pl)

Zmieniony ( 16.01.2018. )