Na modernizację linii kolejowej wydadzą 2,13 mld zł. Prędkość jazdy spadnie z 150 do 130 km/h
Wpisał: Bareja   
08.03.2018.

Na modernizację linii kolejowej wydadzą 2,13 mld zł.

Po jej przeprowadzeniu prędkość jazdy spadnie z 150 do 130 km/h

Oto bareizm w postaci czystej!



http://niewygodne.info.pl/artykul9/04310-Modernizacja-kolei-po-polsku.htm

8.03.2018 r.


To jest jednak hit!

Modernizacja linii kolejowej Poznań – Szczecin ma kosztować 2,13 mld zł. Obecnie na wchodzącym w jej skład 50-kilometrowym odcinku między Dobiegniewem a Wronkami pociągi pasażerskie mogą się poruszać z prędkością do 150 km/h. Po zakończeniu remontu maksymalna prędkość, z jaką będzie można tam jeździć, spadnie do zaledwie 130 km/h.

To efekt biurokratycznego pośpiechu. PKP Polskie Linie Kolejowe nie zdążyły bowiem odwołać się od urzędniczej decyzji środowiskowej ograniczającej prędkość do 130 km/h.

 

Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Poznaniu wydała w 2015 roku decyzję środowiskową, która umożliwiła przeprowadzenie modernizacji linii kolejowej Poznań - Szczecin, jednak z istotnym zastrzeżeniem. Otóż na odcinku Wronki – Dobiegniew, gdzie obecnie pociągi pasażerskie mogą się poruszać z prędkością do 150 km/h, nastąpi ograniczenie prędkości jazdy zaledwie do 130 km/h. Powód? - Ochrona przyrody. Zdaniem urzędników z Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska na wspomnianym odcinku istnieje "zwiększone ryzyko kolizji pociągów z ptakami i ssakami". I właśnie dlatego trzeba ograniczyć prędkość do 130 km/h.

Co istotne - PKP Polskie Linie Kolejowe nie odwołały się od wspomnianej decyzji środowiskowej. Powód...?

Tutaj dochodzimy do kolejnego absurdu. Otóż modernizacja wspomnianej linii kolejowej odbywa się w ramach unijnego instrumentu CEF (ang.: Connecting Europe Facility). Unia Europejska przeznaczyła w swoim budżecie na cele związane z rozwojem sieci transportowej, energetycznej oraz telekomunikacyjnej odrębną pulę środków finansowych. Problem w tym, że wspomniane fundusze można wykorzystać tylko do 2020 roku. Aby ograniczyć ryzyko, że środki te przepadną, gdyż modernizacji nie uda się zakończyć do 2020 roku, PKP Polskie Linie Kolejowe postanowiły "skrócić" postępowanie administracyjne i nie odwołały się od decyzji wydanej przez Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Poznaniu. Efekt uprawomocnienia się decyzji środowiskowej jest taki, że po zakończeniu modernizacji linii kolejowej Poznań – Szczecin, 50-kilometrowy odcinek między Dobiegniewem a Wronkami będzie przystosowany do jazdy z prędkością 160 km/h, jednak urzędowo będzie można tam się poruszać jedynie 130 km/h i to pomimo, że dzisiaj (tj. przed modernizacją), pociągi mogą tam jeździć 150 km/h. 

Oto bareizm w czystej postaci!

 

Źródło: Pieniądze wyrzucone w kolej. Po modernizacji torów spadnie prędkość i przepustowość (GazetaPrawna.pl)
Źródło: Modernizacja linii do Szczecina... obniży prędkość pociągów (Rynek-Kolejowy.pl)

Zmieniony ( 08.03.2018. )