Fregata HMAS "Darwin" nie dla Polski, a dla płetwonurków i turystów...
Wpisał: Australijski rząd   
15.08.2018.

Fregata HMAS „Darwin” nie dla Polski, a dla płetwonurków i turystów...

https://www.defence24.pl/fregata-hmas-darwin-nie-dla-polskisu-a-dla-pletwonurkow


10 sierpnia 2018,


Australijski rząd zadecydował, że fregata ex-HMAS „Darwin” typu Adelaide zostanie zatopiona u wschodnich wybrzeży Tasmanii jako atrakcja dla płetwonurków. Plan ten został z entuzjazmem przyjęty przez Tasmańczyków, którzy od dawna chcieli w ten sposób zwiększyć turystyczną atrakcyjność swojego regionu.

Zamiast nowych okrętów – wakacje na Antypodach [OPINIA]

Pomysł przekształcenia jednego z australijskich okrętów w zatopioną na dnie morza atrakcję dla płetwonurków nie jest nowy i był od dawna sugerowany australijskim władzom przez mieszkańców Tasmanii. W 2016 r. było zresztą bardzo blisko do przekazania dla tego regionu dużego okrętu desantowego HMAS „Tobruk”. Ostatecznie jednostka ta została jednak oddana władzom w Queensland i zatopiona w morzu pomiędzy miejscowościami Bundaberg i Hervey Bay.

Wszystko wskazuje na to, że prośby Tasmańczyków zostały spełnione, o czym świadczy komunikat pani minister obrony Marise Payne, która poinformowała o przekazaniu wycofanej z linii 9 grudnia 2017 r. fregaty ex-HMAS „Darwin” dla stanu Tasmania.

Rząd jest zadowolony, że ex-HMAS „Darwin” zostanie wykorzystany na Tasmanii jako wrak do nurkowania, szczególnie biorąc pod uwagę znaczące korzyści turystyczne i ekonomiczne płynące z decyzji. Minister obrony Australii Marise Payne

Teraz by okręt stał się atrakcją turystyczną potrzeba jedynie akceptacji tego pomysłu przez lokalne władze tasmańskie. Chodzi m.in. o ustalenie sposobu finansowania całej operacji. Będzie to już jednak tylko formalność, ponieważ informacja ta spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem ze strony mieszkańców Tasmanii. Przypominają oni, że ich wyspa znana jest ze wspaniałych tras rowerowych i pieszych, jak również jako atrakcyjne miejsce dla miłośników wędkarstwa. Teraz Tasmańczycy maja nadzieję na ściągniecie z całego świata płetwonurków skuszonych podwodną atrakcją, jaką niewątpliwie będzie australijska fregata.

Już szacuje się, że w ciągu następnych czterech lat po zatopieniu ex-HMAS „Darwin” na wschodnim wybrzeżu pojawi się ponad 7000 amatorów nurkowania na wrakach, którzy każdego roku pozostawią Tasmańczykom ponad 4 miliony dolarów. Według australijskich polityków pozwoli to pobudzić lokalny sektor turystyki, stworzyć nowe miejsca pracy i przyciągnąć większą liczbę turystów na wschodnie wybrzeże.

Fregata Ex-HMAS „Darwin” ma zostać zatopiona w zatoce Skeleton Bay niedaleko parku St Helens. Wcześniej zostanie ona zdemilitaryzowana w stoczni Garden Island w Sydney, następnie będzie przeholowana do Tasmanii (w grudniu 2018 r.) i  zatopiona w 2019 r. Władze Tasmanii mają nadzieję, że przynajmniej część prac związanych z przygotowaniem okrętu do „ekologicznego” zatopienia zostanie przeprowadzona na miejscu.

 

HMAS „Darwin” będzie już trzecią fregatą typu Adelaide zatopioną jako atrakcja dla płetwonurków u wybrzeża Australii. Pierwszym „wrakiem turystycznym” stał się okręt ex-HMAS „Canberra”, zatopiony na głębokości 30 m jako sztuczna rafa 4 października 2009 roku w okolicach Barwon Heads w stanie Victoria. Na przygotowanie tej jednostki rząd przeznaczył około 7 milionów dolarów australijskich, natomiast lokalne władze około 0,5 miliona dolarów australijskich.

Drugą fregatę (ex-HMAS „Adelaide”) zatopiono 13 kwietnia 2011 roku w okolicach Avoca w stanie Nowa Południowa Walia. Tylko do maja 2014 roku wydano 11 000 pozwoleń na nurkowanie na tym wraku dla grup płetwonurków z kraju i spoza Australii.

Czytaj też: BBN potwierdza: zakup fregat wśród tematów wizyty prezydenta Dudy w Australii

Informacja o przekazaniu HMAS „Darwin” zmienia nieco plany polskiego rządu, który wyraził zainteresowanie zakupem nawet trzech australijskich fregat typu Adelaide po ich wycofaniu ze służby (jedną wg niektórych informacji planowano przeznaczyć na części).

Obecnie są już dostępne tylko dwa takie okręty: HMAS „Melbourne” – wprowadzany do linii 15 lutego 1992 r. i HMAS „Newcastle” – wprowadzany do linii 11 grudnia 1993 r. Obie jednostki, w odróżnieniu od czterech innych Adelaid, zostały zbudowane w Australii, a nie w Stanach Zjednoczonych.



Zmieniony ( 15.08.2018. )