akcyza na biodiesel wzrośnie z 10 zł do 1048 zł/1 tys. litrów
Wpisał: Grażyna J. Leśniak Rz   
04.10.2010.

akcyza na biodiesel wzrośnie z 10 zł do 1048 zł/1 tys. litrów

Rząd zagląda do baku

Grażyna J. Leśniak 04-10-2010 http://www.rp.pl/artykul/2,544505-Rzad-zaglada-do-baku.html

Od 1 maja 2011 r. zapłacimy więcej za paliwo. To efekt likwidacji ulg w podatku akcyzowym

Kupujący – zarówno przeciętny Kowalski, jak i firmy – na każdy litr wydadzą około 5 groszy więcej niż obecnie. Zdrożeje zarówno benzyna, jak i olej napędowy.

Ci, którzy do starych samochodów z silnikiem Diesla czy starych ciężarówek tankują tzw. biodiesel, czyli np. B100, będą musieli sięgnąć do portfela jeszcze głębiej. To dlatego, że zamiast nieco ponad 3 zł za litr tego paliwa, jak to jest obecnie, płacić będą prawdopodobnie ponad 4 zł za litr, czyli aż o 1 zł więcej. Boleśnie odczują to zwłaszcza producenci rolni, którzy do maszyn rolniczych często tankują właśnie biodiesel, czyli biokomponenty stanowiące samoistne paliwo.

To efekt decyzji rządu o likwidacji wszystkich ulg w podatku akcyzowym z tytułu dodawania biokomponentów do paliw i olejów napędowych. W rezultacie np. akcyza na biodiesel wzrośnie z obecnych 10 zł do 1048 zł/1 tys. litrów. (to chyba nie literówka w Rzepie..). Rząd przyjął stosowną zmianę ustawy o podatku akcyzowym, stanowiącą element ustawy około-budżetowej. Wkrótce zajmą się nią posłowie.

1,49 mld zł rocznie będzie wpływało do kasy państwa po likwidacji ulg. Tę decyzję odczujemy wszyscy, bo biokomponenty są dodawane do wszystkich paliw na rynku, z tą tylko różnicą, że w niektórych ich ilość jest minimalna, a w innych – wysoka (te proporcje określa prawo). Na stacjach paliw dostępne są więc paliwa tradycyjne i biopaliwa, oleje napędowe z wysoką domieszką biokomponentów (np. tzw. B20) oraz wspomniane biokomponenty stanowiące samoistne paliwa (tzw. B100).

– Diesel i biodiesel to około 60 proc. rynku paliw w Polsce. Pozostałe 40 proc. stanowią benzyny i LPG – powiedział "Rz" Andrzej Szczęśniak, ekspert rynku paliw.

– Likwidacja ulg w akcyzie dotknie nie tylko koncernów paliwowych, ale i nabywców ich produktów. Tych ostatnich nawet podwójnie, jeśli wejdzie w życie zapowiadana przez rząd podwyżka podatku od towarów i usług. Akcyza wchodzi bowiem do podstawy opodatkowania VAT, czyli im większa akcyza, tym większy VAT, a w konsekwencji cena towaru – podkreśla Wojciech Kotala, doradca podatkowy z kancelarii DLA Piper Wiater.

Niestety, podwyżki cen paliw to przykra wiadomość także dla zwykłych obywateli. Przekładają się one na wzrost kosztów transportu i kosztów funkcjonowania przedsiębiorstw. Można się więc spodziewać np. podwyżek cen biletów w komunikacji miejskiej i międzymiastowej.

Na planach rządu zyska (sic!!) budżet państwa. Według szacunków Ministerstwa Finansów – prawie 1,5 mld zł.

Na razie nie wiadomo, jak bardzo zmiany wpłyną na budżety domowe. Wszystko zależeć będzie od tego, w jakim stopniu podwyżkę akcyzy przedsiębiorcy wezmą na siebie, a w jakim przerzucą na klienta.

Rzeczpospolita