23 Dzień Judaizmu - 2020
Wpisał: Bp Markowski, naczelny rabin Polski Michael Schudrich   
10.01.2020.

 

 

23 Dzień Judaizmu - 2020


Red. Gazeta Warszawska

+ https://gazetawarszawska.com/index.php/historia-2/4343-ostrzezenie-przed-zydami-23-dzien-judaizmu-2021



Słowa z Księgi Wyjścia: „Pamiętaj o dniu szabatu, aby należycie go świętować” (Wj 20,8) będą mottem tegorocznych obchodów 23. Dnia Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce. Odbędą się one w Gnieźnie. Dzień Judaizmu ustanowiony przez Episkopat ma pomóc katolikom w odkrywaniu judaistycznych korzeni chrześcijaństwa i przypominać, że antysemityzm jest grzechem.

Bp Rafał Markowski, przewodniczący Komitetu KEP ds. Dialogu Międzyreligijnego zwraca uwagę, że tegoroczny Dzień Judaizmu przypada w szczególnych okolicznościach, zbiega się bowiem z obchodami 75. rocznicy wyzwolenia obozu zagłady Auschwitz-Birkenau.

======================

Czy hierarchia ta pamięta o zakazach, podanych w Kanonach (Regułach) Świętych Apostołów?
Warto spojrzeć na 3 poniższe Reguły Apostolskie, aby przekonać się, jak dalece nie są one przestrzegane w Kościele Rzymsko-Katolickim.:
  1. Jeśli ktoś z duchownych lub świeckich wejdzie do synagogi żydowskiej albo heretyckiej, aby się pomodlić: niech będzie usunięty ze stanu duchownego (pozbawiony swojej świętej rangi) i odłączony od obcowania cerkiewnego (ekskomunikowany).
  1. Jeśli którykolwiek biskup, kapłan, diakon lub w ogóle ktokolwiek spośród stanu duchownego pości razem z Żydami, lub razem z nimi świętuje, lub przyjmuje od nich dary świąteczne, takie jak: macę i temu podobne, niech będzie pozbawiony godności stanu duchownego. Jeśli będzie to świecki: niech będzie wyłączony ze wspólnoty cerkiewnej (ekskomunikowany).
  1. Jeżeli jakiś Chrześcijanin przyniesie olej do kaplicy pogańskiej lub synagogi żydowskiej w ich święto lub zapali świecę, niech będzie wyłączony ze wspólnoty cerkiewnej (ekskomunikowany).
oraz dwie Reguły z 50-ciu, uznawanych przez KRK:
  1. Jeżeli biskup, kapłan lub diakon Święty Dzień Paschy (Wielkanocy) przed wiosennym zrównaniem dnia z nocą będzie świętował razem z Żydami, to niech zostanie usunięty ze stanu duchownego.
  1. Biskup, kapłan lub diakon tylko modlący się z heretykami, niech będzie ekskomunikowany. Jeśli pozwoli, że cokolwiek będą jeszcze oni robić jako słudzy cerkiewni, niech będzie usunięty ze stanu duchownego.
Hierarchowie, biskupi, księża, a nawet papieże nie tylko modlą się w synagogach czy meczetach, ale wręcz sami zwołują spotkania, na których modlą się wraz z heretykami i poganami (spotkania w Asyżu), palą świece w żydowskie święto Chanuka, obchodzą Wielkanoc w tym samym czasie, co Żydzi, na co pozwala kalendarz gregoriański (a nie juliański), całują Koran jako księgę „świętą” itp.
Kto miałby usuwać ich obecnie ze stanu kapłańskiego lub tronu papieskiego? Oto jest pytanie…   
Nikt tych Kanonów (Reguł) do tej pory nie odwołał, nie unieważnił. Będą one świadczyły przeciwko tym, którzy odwiedzali „świątynie” pogańskie, czy synagogi żydowskie lub palili w nich świece itp.
https://www.gazetawarszawska.com/index.php/sancta-ecclesia/1167-kanony-reguly-swietych-apostolow
 Zawiadomienie o przestępstwie rabina Boaz Pash: Profanacja Bazyliki - odmowa wszczęcia postępowania prokuratorskiego ...(Okupacja żydowska w Polsce). Niniejszym publikujemy odpowiedź prokuratury w Lublinie – zawiadomienie o przestępstwie złożone na ręce Prokuratury Krajowej – w sprawie przestępstwa profanacji Bazyliki w Lublinie przez żyda z żydaera rabina Boaz Pasch ...



Obóz ten, przypomina bp Markowski, był miejscem systematycznego wyniszczania narodu polskiego jednak w ramach „ostatecznego rozwiązywania kwestii żydowskiej”, stał się miejscem zagłady ludności żydowskiej.

W słowie na 23. Dzień Judaizmu bp Markowski podkreśla, że choć w Gnieźnie nie istnieje dziś ani synagoga, ani żadna gmina lub organizacja żydowska, to jednak Żydzi i judaizm są obecni w świadomości społecznej. „Wyraża się to zarówno w zbiorowej pamięci o ludziach i miejscach związanych z Żydami gnieźnieńskimi, jak i w podejmowanych inicjatywach, które przywołują i przybliżają wiarę, historię oraz kulturę żydowską” – pisze duchowny

Bp Markowski zwraca uwagę, że pierwszym w Polsce przedstawieniem ikonograficznym ludności żydowskiej jest jedna z kwater na Drzwiach Gnieźnieńskich. Podkreśla też, że Gniezno w sposób szczególny wpisuje się w dialog polsko-żydowski i chrześcijańsko-judaistyczny, bo pionierzy i liderzy tego dialogu są związani z pierwszą stolicą Polski. Abp Henryk Muszyński, gnieźnieński metropolita senior był pierwszym przewodniczącym Komisji KEP ds. Dialogu z Judaizmem zaś abp Stanisław Gądecki, jako biskup pomocniczy gnieźnieński, a następnie jako metropolita poznański przewodniczył Komisji przez dwie kadencje.

Z kolei naczelny rabin Polski Michael Schudrich powiedział KAI, że obchody Dnia Judaizmu w Gnieźnie będą na pewno wyjątkowe, z uwagi na znaczenie tego miasta jako pierwszej polskiej stolicy. Jego zdaniem, dzięki corocznej inicjatywie, udaje się, krok po kroku, wspólnie przybliżać do celu. “To jest zupełnie inny świat niż 20 czy nawet 10 lat temu” – powiedział rabin oceniając stan relacji polsko-żydowskich i chrześcijańsko-judaistycznych.

  “Mamy prawdziwą współpracę i prawdziwy dialog i pojednanie – ocenił Michale Schudrich. Jego zdaniem najważniejszym wyzwaniem jest obecnie włączanie we wspólne inicjatywy szerszego grona osób. “To jest moje marzenie i moja nadzieja” – powiedział KAI naczelny rabin Polski.

Zgodnie z założeniami Episkopatu, Dzień Judaizmu ma przybliżać nauczanie Kościoła po II Soborze Watykańskim na temat Żydów i ich religii oraz ukazywać antysemityzm jako grzech. Jest to też okazja do propagowania posoborowego wyjaśniania tekstów Pisma Świętego, które w przeszłości mogły być interpretowane w sposób antyjudaistyczny i antysemicki.

Co roku centralne obchody Dnia Judaizmu organizuje inna polska diecezja wraz z powołanym w 1996 r. Komitetem ds. Dialogu z Judaizmem.

Po raz pierwszy Dzień Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce obchodzono w 1998 r. w Warszawie. Od tego czasu centralne obchody te odbywały się w największych polskich miastach, a równoczesne były obchodzone w wielu innych miejscowościach.

Obecnie do gmin żydowskich w Polsce należy ok. 4 tys. osób, natomiast społeczność Żydów w Polsce szacuje się na ok. 20 tys.

=======

Pragnąłbym – mówił Jan Paweł II w 1999 r. – aby u świtu trzeciego tysiąclecia prawdziwy dialog między chrześcijanami i żydami przyczyniał się do tworzenia nowej cywilizacji, wspartej na jednym, świętym i miłosiernym Bogu, cywilizacji, która stanie się animatorką ludzkości pojednanej w miłości” (Jan Paweł II, Audiencja generalna, 28.04.1999).

Wszystkim pragnę wyrazić słowa uznania za wysiłki podejmowane na rzecz budowania dialogu judeochrześcijańskiego oraz relacji polsko-żydowskich. Jednocześnie wszystkich, którym bliski jest dialog międzyreligijny, serdecznie zapraszam do udziału w Dniu Judaizmu.


Z zaproszenia Przewodniczącego Rady ds. Dialogu Ekumenicznego i Międzyreligijnego Archidiecezji Krakowskiej:

XXIII Dzień Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce przypada w piątek 17 stycznia i tego dnia o godz. 13.00 odbędzie się nabożeństwo z udziałem Metropolity Krakowskiego abpa Marka Jędraszewskiego w kaplicy uniwersyteckiej Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II przy ul. Franciszkańskiej 1, natomiast dzień wcześniej, w czwartek 16 stycznia o godz. 18.00 w Auli bł. Jakuba Strzemię przy ul. Franciszkańskiej 4 odbędzie się spotkanie z udziałem kardynała Stanisława Dziwisza i Przewodniczącego krakowskiej Gminy Wyznaniowej Żydowskiej Tadeusza Jakubowicza, którego tematem przewodnim będzie hasło tegorocznego Dnia Judaizmu: „Pamiętaj o dniu szabatu, aby należycie go świętować” (Wj 20,8).

ks. prof. Łukasz Kamykowski

 “Żydzi i chrześcijanie wobec święta”. W niedzielę warszawskie obchody XXIII Dnia Judaizmu

 ZAPOWIEDŻ

W Warszawie obchody XXIII Dnia Judaizmu odbędą się już w niedzielę 12 stycznia pod hasłem "Pamiętaj o dniu szabatu, aby go należycie świętować". "Gromadzimy się, aby wspólnie modlić się o żarliwość wiary, niezłomną nadzieję, i miłosierną miłość dla Dzieci Jednego Boga, którzy mają być Jego świadkami we współczesnym świecie" - podkreśla w specjalnym przesłaniu na ten dzień bp Rafał Markowski, który z ramienia Episkopatu Polski od 2016 r. przewodniczy Komitetowi ds. Dialogu z Judaizmem.

Głównym wydarzeniem warszawskich obchodów będzie debata pt. “Żydzi i chrześcijanie wobec święta”. Wezmą w niej udział bp Rafał Markowski, rabin Stas Wojciechowicz, Stanisław Krajewski, Jan Grosfeld, ks. Grzegorz Michalczyk i ks. Andrzej Tulej. Rozpocznie się ona w niedzielę 12 stycznia o godz. 18.00 w kościele środowisk twórczych przy pl. Teatralnym w Warszawie.

Kościół w Polsce obchodzić będzie Dzień Judaizmu już po raz dwudziesty trzeci. Specjalne słowo z tej okazji wystosował przewodniczący Komitetu Konferencji Episkopatu Polski ds. Dialogu z Judaizmem bp Rafał Markowski, który pełni tę funkcję od czerwca 2016 r. W przesłaniu na XXIII Dzień Judaizmu podkreśla, że dzień ten jest okazją do wspólnej refleksji nad potrzebą dialogu katolicko-judaistycznego. “W tym roku – jak podkreśla bp Markowski – przypada on w szczególnych okolicznościach, ponieważ zbiega się z obchodami 75. rocznicy wyzwolenia obozu zagłady Auschwitz-Birkenau, który w latach “1942-1944 stał się miejscem zagłady ludności żydowskiej”.

Bp Markowski przypomina m.in. wizyty papieży: Jana Pawła II, Benedykta XVI i Franciszka w Auschwitz, które były czasem modlitwy i oddania hołdu ofiarom oraz “refleksją nad nienawiścią, zniszczeniem i okrucieństwem, jakie niesie za sobą wojna”. “Oświęcim jest miejscem, którego nie można tylko zwiedzać. Trzeba przy odwiedzinach pomyśleć z lękiem o tym, gdzie leżą granice nienawiści” – przywołuje w przesłaniu  na XXIII Dzień Judaizmu słowa Jana Pawła II, który odwiedził Auschwitz w 1979 roku.

Bp Rafał Markowski, jako przewodniczący Komitetu ds. Dialogu z Judaizmem weźmie także udział w  centralnych obchodach XIII Dnia Judaizmu, które w tym roku odbędą się 16-17 stycznia w Gnieźnie.

Zmieniony ( 10.01.2020. )