Zasady biurokratyczne – powt. [po raz n-ty, ale liczę na krótką pamięć czytelnika – zresztą i tak PIĘKNE – i wieczne! MD] 1.. Nie myśl ! A jeżeli już pomyślałeś to 2.. Nie mów ! Ale jeżeli już powiedziałeś to 3.. Nie pisz ! Jeżeli już napisałeś to 4.. Nie podpisuj ! A jak podpisałeś, no to się k.. potem nie dziw. Prawo Tertila: Sprawa raz odłożona dalej odkłada się sama. Prawo Clyde'a: Im dłużej zwlekasz z tym co masz do zrobienia, tym większa szansa, że ktoś cię wyręczy Zasada Larsona: Dokonaj czegoś niemożliwego, a szef zaliczy to do twoich obowiązków. Reguła Jaffersona: Tytuły przeważają nad osiągnięciami. Prawo Wilsona: Ranga osoby jest odwrotnie proporcjonalna do szybkości mowy. Reguła Achesona: Raport ma służyć nie informowaniu czytelnika, lecz ochronie autora. Prawo Niesa: Energia zużywana przez biurokracje na obronę błędu jest wprost proporcjonalna do jego wielkości. Prawo Phillipa: Łatwe do przeprowadzenia są tylko zmiany na gorsze. Reguły komisyjne: a.. Nigdy nie zjawiaj się na czas, bo będziesz musiał zaczynać. b.. Nie odzywaj się do połowy posiedzenia, a zyskasz opinie człowieka inteligentnego. c.. Bądź tak mało konkretny, jak to tylko możliwe, dzięki temu nikogo nie urazisz. d.. Kiedy masz wątpliwości zaproponuj powołanie podkomisji. e.. Pierwszy wystąp z wnioskiem o przełożenie obrad! Zyskasz popularność, gdyż wszyscy na to czekają Prawo Woltrskiego: Praca w zespole polega na tym, ze przez połowę czasu trzeba tłumaczyć innym, że są w błędzie. Prawo Owena: a.. Jeśli jesteś dobry, to cała robota zwali się na ciebie b.. Jeśli jesteś naprawdę dobry, to nie dopuścisz do tego. Prawo Menckensa: - Ci co umieją - robią, ci co nie umieją - uczą. Rozszerzenie Martina: - Ci co nie umieją uczyć - zarządzają. Ekstrapolacja Belaniego: - Ci co nie umieją zarządzać - doradzają. Pułapka: Żaden szef nie będzie trzymał pracownika, który ma zawsze rację. Obserwacja Jonesa: - Przyjaciele przychodzą i odchodzą, wrogowie się akumulują. Zasada Mara: - Ekspertem jest każdy spoza regionu. Prawo Jonesa: - Człowiek, który uśmiecha się gdy sprawy idą źle, myśli o człowieku, na którego można zwalić winę. Prawo Conwaya: - W każdej organizacji znajdzie się jedna osoba, która wie co się dzieje. Ta osoba powinna zostać natychmiast zwolniona. Zalecenie biurowe Scotta: - Nigdy nie poruszaj się korytarzem biurowca bez kartki papieru w ręku. Pierwsze prawo pracowni laboratoryjnej: - Gorąca probówka wygląda dokładnie tak samo jak zimna. Postulat Bolingsa: - Jeżeli czujesz się świetnie, nie martw się - to minie. Prawo Meskimensa: - Nigdy nie ma wystarczającej ilości czasu, aby pracę wykonać dobrze. Zawsze jest czas aby wykonać ją ponownie. Temat Lipmana: - Pracownicy specjalizują się w obszarach swojej najmniejszej wiedzy. Prawo Wienera: - Wszystko jest możliwe do zrobienia dla osoby, która nie musi tego robić. Prawo Sattingera: - Maszyna elektryczna pracuje lepiej, gdy się ją podłączy do gniazdka. Prawo Pinta: - Zrób komuś uprzejmość, a stanie się to twoją pracą. Prawo Bella: - Gdy zanurzymy ciało w wodzie - dzwoni telefon. Prawo Ruby'ego: - Prawdopodobieństwo spotkania osoby znajomej wzrasta kiedy znajdujemy się w towarzystwie osoby, z którą nie chcemy, by nas widziano. Zasada Wingera: - Jeżeli coś znajduje się na twoim biurku przez 15 minut, stajesz się ekspertem w tej dziedzinie. Prawo Harpera: - Nie znajdziesz zagubionego przedmiotu dopóty, dopóki nie kupisz zamiennika. Hipoteza Mollisona: - Jeżeli projekt zostanie zatwierdzony przez biurokrację, to nie jest wart wykonania. Ze słownika: Szef (rz.): Osoba, która w przypadku gdy w biurze coś idzie źle, bierze na siebie bezpośrednią i pełną osobistą odpowiedzialność za wyznaczenie winnego. Wymiana poglądów - Gdy idziesz do szefa z własnymi poglądami a wracasz z jego. Z pamiętnika urzędnika: Praca to ciągła walka: Do obiadu z głodem a po obiedzie ze snem. Dlaczego 21 marca to ważny dzień w życiu urzędnika? - Bo wtedy kończy mu się sen zimowy, a zaczyna zmęczenie wiosenne. Na koniec: Ukaz cara Piotra I z 9.12.1709 r.: Podwładny w obliczu przełożonego winien mieć wygląd lichy i durnowaty, by swym pojmowaniem sprawy nie peszyć przełożonego.
|