Wobec mitu reinkarnacji | |
Wpisał: ks. Aleksander Posacki SJ | |
13.12.2008. | |
Wobec mitu reinkarnacji - ks. Paweł Siwek SJ ks. Aleksander Posacki SJ (kopia z Posłańca Serca Jezusowego) Czas wakacji jest to także okres wzmożonej działalności rozmaitych sekt i niejasnych ideowo organizacji, które prowadzą w tym czasie rozmaite kursy, wykłady i wtajemniczenia. Oddziaływanie na psychikę dokonuje się także poprzez sferę umysłu, gdzie próbuje się zaszczepić ludziom rozmaite ideologie czy propozycje światopoglądowe. Jedną z nich jest teoria reinkarnacji, która leży u podstaw ideologii 90% współczesnych sekt, zwłaszcza orientalnych, gnostycko-magicznych czy terapeutycznych. Tylko sekty nawiązujące do Biblii odżegnują się od tej teorii; pozostałe czynią z niej podstawę swojego światopoglądu. Także wielu psychologów przekracza dziś swoje kompetencje, sugerując pacjentom światopogląd buddyjski czy hinduistyczny, którego filarem jest starożytna doktryna reinkarnacji, czyli nauka o wielokrotnych wcieleniach duszy. Problem ten jest więc bardzo aktualny, ale wcale nie nowy. Z koncepcją reinkarnacji polemizował bowiem w swoim czasie jezuita, ks. Paweł Siwek, należący do najwybitniejszych filozofów polskich o międzynarodowej sławie. W śród bogatych zainteresowań o. Siwka, który był w swoim czasie wykładowcą psychologii racjonalnej i doświadczalnej w Kolegium Filozoficznym Jezuitów w Krakowie, były oprócz filozofii i psychologii także zagadnienia mistyki i religioznawstwa. Zasłynął m.in. krytycznymi pracami o znanej w swoim czasie stygmatyczce Teresie Neumann, polemizując nawet z abp. J. Teodorowiczem. Wyrazem zainteresowań mistyczno-religijnych w okresie międzywojennym profesora na rzymskiej Gregorianie była książka pt. Wędrówka dusz. Reinkarnacyjne utopie (Warszawa 1937). W pracy tej omawia on problem metempsychozy, zwanej także wędrówką dusz (z jednego ciała w inne). Problem ten pod nazwą ,,reinkarnacji" budził wówczas w Europie znaczne zainteresowanie i stał się podstawą dla niektórych modnych wówczas koncepcji para-religijnych, jak: teozofia czy spirytyzm. Znacznie zmieniona wersja tej książki ukazała się w Brazylii (w której problem spirytyzmu jest ogromny aż do dziś) w języku francuskim La reincarnation des esprit (Rio de Janeiro 1942). Ukazała się też jej wersja portugalska i hiszpańska (R. Darowski SJ). Przyczyny popularyzacji wiary w reinkarnację Ks. Siwek na początku swojej książki Wędrówka dusz przedstawia krótką panoramę historyczną, dotyczącą wiary w życie po śmierci w różnych religiach. Stwierdza on, że nieśmiertelność duszy człowieka należy uznać za przekonanie powszechne i wspólne całemu rodzajowi ludzkiemu. Jednakże nauka o wędrówce dusz, zwana metempsychozą czy też reinkarnacją nigdy nie osiągnęła takiego rozpowszechnienia na świecie, aby można było je porównać z powszechnością wiary w nieśmiertelność ludzkiej duszy. W rzeczywistości bowiem istnieją religie, w których reinkarnacja zawsze lub przez długi czas pozostawała teorią całkowicie obcą (np. w starożytnej Persji nie istniała). Jest to istotne rozróżnienie, gdyż wielu zwolenników reinkarnacji utożsamia te dwa fakty. Starożytny światopogląd grecki był początkowo bardzo daleki od wszelkiej myśli o reinkarnacji, zaś rozpowszechnienie tej idei dokonuje się głównie pod wpływem Platona. O. Siwek - znawca Platona (tłumaczył część jego Dialogów na język polski) - odpowiada na to, ze nie wszystkie punkty nauki Platona posiadają pełną gwarancję jego autorstwa, zaś wiele błędnych idei zostało rozpowszechnionych przez jego uczniów. Również, gdy chodzi o tradycję egipską, nie ma pewności, by reinkarnacja była w sposób niewątpliwy podstawą religii Egiptu. Także Hindusi w najwcześniejszym okresie swoich dziejów nie znali reinkarnacji. Zdaniem o. Siwka, reinkarnacja pojawia się jako pogląd, który jest sztuczną deformacją niezgodną z pierwotną koncepcją ,,karmy". Nie ma idei reinkarnacji w świętych księgach narodu żydowskiego, z wyjątkiem ezoterycznych ksiąg kabały, gdzie teoria ta występuje w postaci fragmentarycznej. Najbardziej do propagowania idei wędrówki dusz przyczynili się gnostycy i manichejczycy, którzy przejęli pewne teorie z Indii czy Egiptu, które zdaniem Siwka nie były pierwotne. Także do kabały trafiły one prawdopodobnie za ich sprawą. Ojcowie Kościoła polemizowali z gnozą i manicheizmem, a także z teorią reinkarnacji. Z chwilą jednak, gdy myśl filozoficzna w XVI w. ponownie zwraca się ku platonizmowi, następuje rozwój idei reinkarnacji, szczególnie w hermetycznych koncepcjach Giordano Bruna i Campanelli, a potem Lessinga i Hume'a. Także romantyzm przejmuje częściowo tę ideologię. W XIX w. następuje rozkwit tej teorii za sprawą teozofii, antropozofii i spirytyzmu. Jednocześnie zmienia ona swoje znaczenie w stosunku do starożytnej metempsychozy, wiążącej wcielenie z upadkiem duchowym. W tych nowszych teoriach wyznawcy reinkarnacji uważają metempsychozę za wypaczenie sprzeczne z ideą ewolucjonizmu, którą także przejęli. Nie istnieje więc tam definitywny upadek duchowy, ale jedynie coś w rodzaju niedoskonałego rozwoju duchowego, który wprawdzie jest zawiniony, ale w innych kategoriach niż w chrześcijaństwie. Człowiek też nie wciela się w inne formy bytu, nie przekraczając granic swego człowieczeństwa. W przeciwnym razie nie mógłby "pokutować" za zło, rozwijać się ewolucyjnie czy czekać na odrodzenie w nowym wcieleniu. Spirytyzm jednak odrzuca koncepcje grzechu w znaczeniu chrześcijańskim, pomijając oczywisty fakt, że samo wywoływanie duchów jest grzechem (KKK, 2116). Tego rodzaju transformacja idei metempsychozy przybiera jeszcze bardziej optymistyczną formę w koncepcjach New Age, gdzie grzechem jest samo poczucie grzechu. O. Siwek, zmarły w 1986 r., prawdopodobnie się z tymi ideami już nie spotkał, chociaż ruch New Age rozwijał się już co najmniej od 15 lat. Reinkarnacja popularyzowana w New Age jest już wielką przygodą duchową, rodzajem "podróży astralnej", nieustanną ewolucją i wzrostem aż do osiągnięcia statusu nowego bytu (już poza wszelkim wcieleniem), który zbliża się rzekomo ku swoiście pojętej boskości. Argumenty przeciwko reinkarnacji Można wyróżnić zasadniczo dwa rodzaje argumentów stosowanych przez o. Siwka. Pierwszy dotyczy prostowania pewnych mitów, propagowanych już przez gnostyków, a zwalczanych przez Ojców Kościoła. Starożytni gnostycy bowiem, a następnie podążający ich śladem teozofowie (to samo czynią dziś neo-gnostycy New Age) próbowali pogodzić reinkarnację z chrześcijaństwem na poziomie teologii, tworząc już wtedy swoisty rodzaj synkretyzmu religijnego. Naciągali oni różne argumenty poprzez dopatrywanie się w cytatach Pisma Świętego odpowiednich aluzji czy nawet dowodów na istnienie reinkarnacji. O. Siwek próbuje podważyć tego rodzaju argumentacje, powołując się właśnie na Pismo Święte czy Ojców Kościoła, którym (jak np. Orygenesowi czy Klemensowi z Aleksandrii) przypisywano głoszenie reinkarnacji. Filozof wykazuje, że w Ewangeliach nie ma najmniejszej choćby wzmianki o reinkarnacji, zaś Ojcowie Kościoła zgodnie (i nawet z pewnym oburzeniem) odrzucali tę teorię. Gdy chodzi o Orygenesa, o. Siwek opisuje też w tym kontekście dyskusje wokół tego teologa, w których jedni twierdzili, że był on wrogiem reinkarnacji, a inni, za św. Hieronimem, że przyjmował reinkarnację jako hipotezę. Jeszcze inni twierdzili, że Orygenes istotnie skłaniał się w swej młodości do tej teorii, ale później ją odrzucił. O. Siwek sugeruje jednak, że Hieronim nie dość jasno odróżniał reinkarnację dusz od ich preegzystencji. Jednak czyni słuszną uwagę, że niezależnie od pozycji Orygenesa głos pojedynczego autora nie może sprawić, że wiara katolicka pierwszych wieków chrześcijaństwa na punkcie reinkarnacji straci swoje jednoznaczne ,,nie" wobec tej teorii. Drugi rodzaj argumentacji polega na ukazywaniu bezpośrednio niezgodności teorii reinkarnacji z chrześcijańską wizją świata, m.in. ze świadomością moralną, jaką winien posiadać chrześcijanin. Jak stwierdza o. Siwek, teoria reinkarnacji nie zgadza się: l) z faktem, że każdy człowiek ma raz umrzeć i być sądzony, tak jak Chrystus raz jeden był ofiarowany (Hbr 9,24-28); 2) z dogmatem o Zmartwychwstaniu, który uczy, że w tym samym ciele, które teraz nosimy (a nie w kilkuset różnych ciałach!) wstaniemy; 3) także z nauką Kościoła o niepowtarzalności niektórych sakramentów z tytułu „niezatartego charakteru ", jaki na duszy wyciskają np. chrzest, bierzmowanie, kapłaństwo; 4) wreszcie z doktryną katolicką o czyśćcu (mimo to, iż próbuje się przystosować teorię reinkarnacji do tej doktryny), albowiem dusze przebywające w czyśćcu mają z jednej strony zbawienie wieczne, lecz z drugiej strony nie mogą zbierać zasług ani pomnażać stopnia miłości Bożej. Reasumując, należy rzec, iż o. Siwek stwierdza, że między "wiarą Chrystusową" a reinkarnacją - w jakiejkolwiek formie wyrażoną - istnieje przepaść. Są to dwa światopoglądy, które można porównać do przeciwnych biegunów lub do krzyżujących się dróg; im dalej jedną ktoś idzie, tym więcej się od drugiej oddala... A w każdym razie obiema na raz kroczyć nie można! Trzeba się więc zdecydować! Albo na drogę Buddy, albo na drogę Chrystusa! ks. Aleksander Posacki SJ |