Rabusie: Podatki stanowią coraz większą część ceny paliw
Wpisał: Tomasz Cukiernik   
04.01.2009.

http://nafta.wnp.pl/podatki-stanowia-coraz-wieksza-czesc-ceny-paliw,68603_1_0_0.html

Podatki stanowią coraz większą część ceny paliw

Tomasz Cukiernik 02-01-2009

Jeszcze w lipcu 2008 r., kiedy cena ropy naftowej wynosiła 147 USD za baryłkę, podatki stanowiły około 52 proc. ceny benzyny w Polsce. Teraz jest to już około 68 proc.

Kwotowo w lipcu 2008 r. podatki nałożone na litr benzyny w Polsce wynosiły 2,5 zł, czyli stanowiły 52 proc. ceny tego paliwa. Teraz, kiedy światowa cena ropy naftowej obniżyła się do około 40 USD za baryłkę, mimo że kwotowo podatki zmniejszyły się do około 2,24 zł za litr, to procentowo wzrosły do około 68 proc. Jest to spowodowane faktem, że zarówno stawka akcyzy, jak i opłata paliwowa są ustalone kwotowo i wynoszą odpowiednio 1,565 zł i 0,08 zł w litrze. Obniżeniu uległ jedynie podatek VAT, który co prawda nadal wynosi 22 proc., ale z powodu obniżenia ceny detalicznej benzyny zmniejszył się z około 0,86 zł do około 0,59 zł za litr.
Odwrotnie ma się sprawa w procentowym udziałem kosztów ropy naftowej w cenie benzyny. Podczas gdy w lipcu 2008 r. koszt ropy naftowej stanowił około 40 proc. ceny benzyny (około 1,9 zł), to w styczniu 2009 r. jest to już tylko 21 proc. (około 0,71 zł).

Jak wyliczył i podał na swojej stronie internetowej Andrzej Szczęśniak, ekspert rynku paliw i gazu, dzięki temu teraz polscy kierowcy płacą za paliwa codzienne 69 mln zł mniej niż pół roku remu! Z tych pieniędzy codziennie mniej o 56,7 mln zł płacimy do budżetu Rosji, a 12,5 mln zł mniej do polskiego budżetu (z powodu niższego VAT-u). Jeśli sytuacja się utrzyma, to przez cały rok polscy kierowcy zaoszczędzą gigantyczną kwotę ponad 25 mld zł!
Tymczasem mogłoby być jeszcze taniej. Kiedy Polska nie była w Unii Europejskiej, nie musiała dostosowywać wysokości akcyzy na paliwa do unijnych dyrektyw, które regulują minimalną jej wysokość. W 1997 r. litr benzyny bezołowiowej kosztował 1,54 zł, VAT procentowo był taki sam (22 proc.), a akcyza wynosiła zaledwie 0,66 zł na litrze, czyli teraz jest prawie 2,5 raza wyższa (wzrost o 0,905 zł na litrze).
A jak, dla porównania, wygląda sytuacja w Stanach Zjednoczonych? 1 stycznia 2009 r. średnia cena litra benzyny wynosiła w USA zaledwie 1,27 zł za litr, czyli była ponad 2,5 raza tańsza niż w Polsce. Wahała się od 1,09 zł za litr w stanie Missouri, poprzez 1,14 zł za litr w Teksasie, 1,45 zł/l w Kalifornii do 1,81 zł/l na Hawajach i 1,99 zł/l na Alasce.
Jednak proporcje czynników cenotwórczych w benzynie w Stanach Zjednoczonych są całkowicie odmienne niż w Polsce i innych krajach Unii Europejskiej. Jak podaje amerykański Urząd Informacji Energetycznej, w listopadzie 2008 r. w cenie benzyny na rynku amerykańskim koszt ropy naftowej stanowił średnio około 60 proc. (w maju 2008 r. – 72 proc.), a podatki zalewie 19 proc. (w maju 2008 r. – 12 proc.). Należy mieć na uwadze, że opodatkowanie paliw jest różne w różnych stanach, najwyższe w Kalifornii, najniższe zaś na Alasce.   Tomasz Cukiernik   (obliczenia własne)