Paul Craig Roberts: Rewolucja cyfrowa jest szkodliwa.

Rewolucja cyfrowa była wielkim błędem

Wysłane przez: Marucha w dniu 2025-11-10

Paul Craig Roberts
https://www.paulcraigroberts.org/2025/11/09/the-digital-revolution-was-a-great-mistake/

Nawet duże banki, które z zadowoleniem przyjęły rewolucję, stwierdzają, że koszty zarządzania bezpieczeństwem mogą wzrosnąć niekontrolowanie i przekroczyć koszty pracy związane z systemem analogowym. 

Wells Fargo ostrzega: „W dzisiejszym cyfrowym świecie oszuści wykorzystują zaawansowane narzędzia, takie jak sztuczna inteligencja, aby utrudnić wykrywanie oszustw polegających na podszywaniu się pod inne osoby. Można sfałszować identyfikator dzwoniącego, podrobić e-maile, sklonować głosy i zmienić obrazy”.

To sprawia, że obecne środki bezpieczeństwa stosowane przez Wells Fargo są podatne na ataki. Na przykład bank wykorzystuje rozpoznawanie głosu klienta jako kontrolę bezpieczeństwa w celu zapewnienia dostępu do obsługi klienta w zakresie rachunku deponenta.

Oszuści to tylko jeden z problemów. Kolejnym są hakerzy.

Twoja tożsamość może zostać skradziona. Twoje konto może zostać skradzione. Twoja emerytura może zostać skradziona. Twój dom może zostać skradziony. Twoja karta kredytowa i debetowa mogą zostać przejęte. Wystawione przez Ciebie czeki mogą zostać przechwycone i zmienione. Całe systemy, korporacje i agencje rządowe mogą zostać objęte żądaniem okupu.

A do tego dochodzi jeszcze „obsługa klienta”. Czasochłonna walka z głosem sztucznej inteligencji, frustracja związana z kontaktowaniem się z nieposiadającymi uprawnień zagranicznymi „przedstawicielami obsługi klienta” nieznającymi języka angielskiego, oczekiwanie na połączenie z przełożonym, konieczność udania się do oddziału, ponieważ poprzednia aktualizacja zabezpieczeń skasowała połączenia z kontem i tak dalej. Problem, który kiedyś można było łatwo rozwiązać przez telefon po trzecim sygnale, może trwać kilka dni, zanim zostanie rozwiązany.

Sytuacja będzie się pogarszać. Internet nie może być bezpieczny, ponieważ jest systemem otwartym. Firmy zajmujące się bezpieczeństwem informują na przykład instytucje finansowe, że najlepszym rozwiązaniem jest przeszkolenie pracowników firmy, aby nie popełniali błędów ułatwiających zadanie hakerom. Zastanawiam się, ile czasu minie, zanim banki i instytucje finansowe będą wymagały od posiadaczy rachunków udziału w kursach bezpieczeństwa online, aby banki mogły zagwarantować bezpieczeństwo ich rachunków.

Duże banki i Rezerwa Federalna mogą wkrótce zaoferować, a następnie narzucić cyfrową walutę. Cyfrowa waluta zastępuje fizyczne środki płatnicze, takie jak gotówka i czeki. Obsługa i zarządzanie fizycznymi transakcjami jest droższe, ponieważ wymaga ludzi, a nie programu do zarządzania transakcjami. Ponieważ pięć dużych banków kontroluje 90% wszystkich depozytów – co stanowi zasadniczo monopol – przyjęcie przez nie cyfrowej waluty narzuciłoby ją wszystkim bankom.

Waluta cyfrowa oznacza, że pieniądze nie są już w rękach użytkownika. Mogą zostać mu odmówione celowo lub przypadkowo. Nie będzie już miał zapasów gotówki jako zabezpieczenia. Być może, jeśli ich istnienie zostanie dopuszczone, będzie można otrzymać anonimowe karty debetowe z określonymi kwotami, ale jeśli pieniądze cyfrowe mają służyć kontroli, ich istnienie jest mało prawdopodobne. Co więcej, hakerzy mają takie same szanse na przekierowanie pieniędzy cyfrowych, jak w przypadku wszystkich innych środków płatniczych.

Głównym destrukcyjnym elementem systemów cyfrowych jest to, że eliminują one kontakt międzyludzki. Oszuści wyeliminowali użyteczność telefonu jako urządzenia służącego do rozmowy z inną osobą. Zamiast tego ludzie wysyłają SMS-y. Ale jeśli identyfikacja dzwoniącego i e-maile mogą zostać naruszone, to samo dotyczy SMS-ów.

Rewolucja cyfrowa dała nam całkowitą niepewność, izolację i ogromną frustrację. Dlaczego to akceptujemy?

Paul Craig Roberts
https://www.paulcraigroberts.org/2025/11/09/the-digital-revolution-was-a-great-mistake/