Trzy dni modlitwy o urodzaje i oddalenie nieszczęść. Kościół obchodzi Dni Krzyżowe, Dni Rogacyjne

Trzy dni modlitwy

o urodzaje i oddalenie nieszczęść.

Kościół obchodzi Dni Krzyżowe

pch/trzy-dni-modlitwy-o-urodzaje-i-oddalenie-nieszczesc-obchodzimy-dni-krzyzowe

(źródło: Youtube / SSPX Seminary – USA)

Poniedziałek, wtorek i środa przed Wniebowstąpieniem to tradycyjne dni modlitwy i pokuty. Kościół celebruje wtedy uroczyste procesje, błagając miłosierdzie Boże o urodzaje i oddalenie nieszczęść.

W V wieku diecezję Vienne we Francji nawiedziło wiele klęsk: najazdy Hunów i Gotów, trzęsienia ziemi, głód i epidemie. Na domiar złego, w noc wielkanocną wybuchł pożar, który rozprzestrzeniał się tak szybko, że zagrażał całemu miastu. Biskup Mamert – późniejszy święty – padł na twarz przed ołtarzem katedry błagając Boga o zmiłowanie, a wtedy ogień niespodziewanie ustał.

Św. Mamert odczytał to jako cud i postanowił wprowadzić specjalne dni pokuty i błagania o miłosierdzie Boże, które nazwał Dniami Rogacyjnymi, od łacińskiego słowa rogare oznaczającego „błagać”. Na ich obchód wybrano trzy dni przed Wniebowstąpieniem. Dni Rogacyjne zostały zatwierdzone dla całej Galii przez Sobór w Orleanie w 511 r., a w 567 r. Sobór w Tours nakazał zachowanie postu podczas nich. W ciągu kolejnych stuleci zwyczaj ten rozprzestrzenił się do Anglii, Niemiec, a następnie do Rzymu.

Głównym elementem Dni Rogacyjnych była uroczysta procesja, podczas której błagano o urodzaje oraz o ochronę przed klęskami i wojnami. Liturgia rozpoczynała się od posypania głów popiołem i poświęcenia wody. Następnie zarówno duchowni jak i świeccy szli boso w procesji śpiewając Litanię do Wszystkich Świętych oraz przepisane antyfony i psalmy. W niektórych miejscach pochód trwał aż sześć godzin, by wreszcie zakończyć się Mszą św. w bazylice.

Na wsiach obchód Dni Rogacyjnych wyglądał nieco inaczej, bowiem trasa procesji wyznaczona była przydrożnymi krzyżami i stąd wzięła się używana w Polsce nazwa Dni Krzyżowe. W pierwszym dniu błogosławiono łąki, w drugim – pola uprawne, a w trzecim – winnice.

Zanim jeszcze do Rzymu dotarła praktyka Dni Rogacyjnych, istniała tam tradycja uroczystej procesji, którą wprowadzono w miejsce pogańskiego obchodu Robigaliów i później ustalono na święto św. Marka 25 kwietnia. Dla rozróżnienia obydwu obchodów procesję w dniu św. Marka nazwano Litanią Większą, a te na trzy dni przed Wniebowstąpieniem – Litaniami Mniejszymi. Obie procesje są teraz obchodzone w całym Kościele.

Źródło: fsspx.asia